Zodra een gevoel van identificatie met de virtual community bewerkstelligd is, wordt de community met name ingezet voor het uitwisselen van kennis en ervaring. Verschillende auteurs (Bagozzi & Dholakia, 2002; Koh & Kim, 2004; Ridings et al., 2002) beschouwen interactieve informatie-uitwisseling als de voornaamste reden om deel te nemen aan virtual communities. Algemene reciprociteit speelt hierin een belangrijke rol, waardoor investeringen in de community zich later terug zullen betalen (McLure Wasko & Faraj, 2000 p.169). Een zelfde mechanisme is terug te vinden in de side bet theorie die ten grondslag ligt aan continuance commitment. Medewerkers investeren in de organisatie en zullen afwegen hoe groot het ‘verlies’ van deze investeringen is, in het geval zij de organisatie verlaten (Meyer & Allen, 1990 p.4). Een belangrijk verschil tussen het investeren in een virtual community en een organisatie, ligt in het feit dat de deelname aan een community blijft bestaan als de relatie met de organisatie wordt verbroken. Dat wil zeggen dat ook de investeringen in de virtual community blijven bestaan. Doordat het verlies van de side bets afneemt zodra deze geborgd zijn in een community, zouden we kunnen aannemen dat de continuance commitment eveneens afneemt. Daarnaast bieden virtual communities de gelegenheid om te netwerken en informatie uit te wisselen over andere carrièremogelijkheden. Hierdoor kunnen andere alternatieven zichtbaar worden waardoor de stap om de organisatie te verlaten kleiner wordt. Op basis hiervan kan de volgende hypothese worden gesteld:
Hypothese 2
Deelname aan virtual communities heeft een negatieve invloed op continuance commitment bij organisaties
Ik begrijp dat dit een onderwerp is waar veel Engels aan te pas komt. Het is wel zaak om een duidelijke keuze te maken tussen Nederlands of Engels. De hypothese zou moeten zijn of
BeantwoordenVerwijderen"Deelname aan virtual communities heeft een negatieve invloed op continuance commitment bij organisaties" of "Deelname aan virtual communities heeft een negatieve invloed op voortdurende betrokkenheid bij organisaties".
Verder denk ik dat het verlies wat je met aanhalingstekens schrijft reëel is en dus zonder kan.
De wederkerigheid van virtuele communities valt nog maar te bezien. Goed voorbeeld is de uitwisseling van video en audio op het Internet. Daar zijn het aantal mensen wat content beschikbaar stelt veruit in de minderheid ten opzicht van de mensen die content downloaden.
Helemaal eens met het en/nl. Ik heb het ondertussen aangepast!
BeantwoordenVerwijderenHet is overigens helemaal waar dat op sites waar audio en video worden gedeeld, er vaak geen sprake is van wederkerigheid. Op communities als Twitter en LinkedIn daarentegen, denk ik dat dat juist wel het geval is. Met name bij Twitter hoeft dat niet perse 1 op 1 zijn, maar is het meer een groepsproces. Twitter en LinkedIn zijn dan ook voorbeelden van het type virtual community waar ik in dit onderzoek vanuit zal gaan.
Leuk dat je mijn blog leest en bedankt voor je reactie!
"Daarnaast bieden virtual communities de gelegenheid om te netwerken en informatie uit te wisselen over andere carrièremogelijkheden. Hierdoor kunnen andere alternatieven zichtbaar worden waardoor de stap om de organisatie te verlaten kleiner wordt."
BeantwoordenVerwijderenIs het niet zo dat juist doordat je via je virtual community meer carrieremogelijkheden ziet, je juist sneller de stap zal wagen om het bedrijf te verlaten? Je krijgt hierdoor volgens mij juist een beter beeld van welke mogelijkheden er nog meer zijn en welk bedrijf op dat moment voldoet aan jouw behoeften.
Is het kleiner worden van de stap niet hetzelfde als sneller de stap wagen? Maar misschien moet ik de zin wel herfomuleren om het iets duidelijker te maken.
BeantwoordenVerwijderenDus bij deze is 'ie geel gemarkeerd in m'n werkdoc en ga ik er morgen met een frisse blik naar kijken!
Super dat je zo nauwkeurig leest trouwens, kritische kijkers zijn zeer welkom!