Omdat virtual communities zowel voor vermaak als voor functionele doeleinden worden gebruikt, zijn er verschillende soorten te onderscheiden. Bagozzi & Dholakia (2002:4) maken een onderscheid tussen communities die een sociaal doel dienen, zoals online chatrooms, en communities die bedoeld zijn om kennis uit te wisselen of een commercieel doel dienen. Henri & Pudelko (2003:476) benaderen verschillende soorten virtual communities aan de hand van twee maatstaven, variërend van weinig tot veel: de cohesie van de groep en de intentie om kennis te delen. Echter, door een lineair verband te veronderstellen tussen beide maatstaven, sluiten Henri & Pudelko (2003:476-483) het bestaan van communities uit, waarin de deelnemers wel een hechte band hebben zonder dat het doel is om kennis te delen en te leren van elkaar. Porter (2004) daarentegen, stelt een model voor waarin verschillende soorten virtual communities worden getypeerd aan de hand van de manier waarop en de context waarin zij ontstaan. De eerste laag van het model geeft aan op welke manier een virtual community tot stand is gekomen (establishment). Member-initiated communities worden samengesteld en beheerd door de deelnemers. Organization-sponsored communities worden gesponsord of opgezet door organisaties met een al dan niet commercieel doel. Member-initiated communities kunnen zowel vanuit een sociaal oogpunt als vanuit een professioneel oogpunt worden opgezet. Dit komt met name tot uiting in de relatie die de deelnemers met elkaar hebben. Organization-sponsored communities bestaan uit relaties tussen de deelnemers als wel uit relaties tussen de deelnemers en de organisatie. Het kan om een commerciële organisatie, een nonprofit organisatie of overheidsinstantie gaan.
Gezien deze thesis zich richt op de invloed van communities waarin deelnemers participeren los van de organisatie waarin zij werkzaam zijn, zal uit worden gegaan van member-initiated communities. Om te bepalen in hoeverre werktevredenheid en betrokkenheid bij organisaties worden beïnvloed, is het delen van professionele kennis of het aangaan van professionele relaties binnen de community een voorwaarde, maar het hoeft niet het voornaamste doel van de community te zijn.
Virtual Communities...soorten en maaten
BeantwoordenVerwijderenBagozzi & Dhalakia gaan er van uit dat alles nogal zwart wit is op het internet. Het één of het ander. Sociale chatrooms die "spontaan" ontstaan (ik heb zelf een chatroom gerund met audio en cam een aantal jaar geleden)en commerciele bedoelingen kwamen pas na enige tijd om de hoek kijken. De chatroom runnen deed ik voor de lol. Later kwamen commerciele bedoelingen om de hoek kijken... monitizing...
Ik denk dat overal waar gecommuniceerd wordt er een plaats gevonden kan worden voor commercie. Het gaat immers in de commercie om pageviews... hoe meer hoe beter.....
cheers
Veel virtual communities zullen uiteindelijk wel een commercieel doel dienen inderdaad. In die zin is het onderscheid dat Bagozzi & Dholakai maken vrij zwart wit. Ik denk wel dat de uitgangspunten om een community op te starten verschillend kunnen zijn. Wellicht dat ik op dat vlak wat nuance kan aanbrengen in mijn tekst. Ik zal eens kijken of de auteurs dit verschil benoemen in het artikel.
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je reactie, ik ga er zeker nog even naar kijken! En erg leuk dat je mijn blog kritisch leest!